Główne trendy w finansach na 2023 rok

Główne trendy w finansach na 2023 rok

8 marca 2023 Wyłączono przez Franek

Nowe sukcesy i rozwiązania technologiczne zmieniają nasze podejście do finansów. Rola bankowości szybko się zmienia – w zależności od technologii. Warto wymienić choćby AR oraz VR, koncepcje AI, blockchain czy NFT. Są one już standardem w tym sektorze. Poznaj kluczowe trendy na rok 2023.

Trzeba też wspomnieć o coraz większej popularności płatności alternatywnych, głównie internetowych, koncentracji na dane, zróżnicowanie i personalizację ofert i konkurencję tradycyjnych instytucji z FinTechami.

Rozwój świata cyfrowego przyspiesza też rozwój innych branż – m.in. branży finansowej, a także sektora bankowego. Innowacyjne produkty i usługi budzą zainteresowanie, gdyż odpowiadają na bieżąco na potrzeby cyfrowej populacji. W jakim kierunku branża zmierza? Jedno jest pewne – czeka nas ewolucja rynku finansowego w ogromnej skali.

Najważniejsze trendy w finansach i bankowości

Rozwój FinTech. Większość klientów deklaruje zainteresowanie usługami FinTech, gdyż korzystanie z nich wiąże się z niskimi kosztami. Banki coraz częściej współpracują z FinTechami, specjalistycznymi firmami technologicznymi. Mogą one udostępniać zaawansowane usługi, m.in. zarządzania finansami osobistymi w czasie rzeczywistym na wszystkich rachunkach klienta – we wszystkich bankach.

Funkcjonowanie online w oparciu o najnowsze technologie jest kuszące – różne czynności stają się dzięki temu bezproblemowe i szybkie. Banki tradycyjne starają się nadążyć i rozwijać cyfrowo.

Płatności bezgotówkowe. To już standard, ale trzeba o tym wspomnieć, gdyż dział ten jest stale rozwijany. Napędem dla rozwoju transakcji bezgotówkowych są płatności natychmiastowe, metody następnej generacji, e-pieniądz i płatności odroczone, biometryczne czy kryptowaluty.

Open banking i open X. Prognozowana jest ewolucja rynku finansowego. Open Banking, czyli bankowość otwarta, wymaga od banków współdzielenia danych klientów z dostawcami zewnętrznymi – jak konta, produkty bankowe, transakcje i inne informacje.

Otwarte interfejsy (open API) są udostępniane także podmiotom trzecim, by zaproponować konsumentom nowoczesne usługi. Kolejnym krokiem będzie Open X. Wymaga jednak jeszcze większej współpracy – banki oraz inne podmioty już planują zmiany i starają się przygotować oraz rozwijać modele biznesowe.

Dane na wagę złota. Dzięki rosnącej dostępności modeli zarządzania danymi, z których banki mogą korzystać, są różne możliwości gromadzenia własnych informacji o klientach. Wiele podmiotów łączy tradycyjną ofertę z produktami lifestyle’owymi (np. cashback, programy lojalnościowe czy rabaty u partnerów). Dzisiaj na rynku rządzi konsument – mamy obecnie rynek konsumenta – a personalizacja powinna być skrojona na jego miarę.

Banki mogą poprawiać ofertę i poszerzać zakres możliwości w zakresie cyfrowego marketingu. Wykorzystanie danych to dział, na którym banki będą skupiać się przez najbliższe lata. Ważne jest skupienie się na gromadzeniu danych na potrzeby personalizacji –klient oczekuje spersonalizowanych usług, dlatego banki chętnie korzystają z plików cookie. Zgromadzone dane pozwolą bankom odpowiednio dopasowywać ofertę.

Kar / geralt / pixabay